tisdag 23 december 2008

Recept!


Ingredienser
1.75 1.75 liter mjuk vaniljglass (1.5-2liter)
0.75 0.75 liter mjuk hallonsorbet
Hallonmaräng
3 3 st äggvitor från ekologiska ägg
Saft av ½ citron
3.25 3.25 dl strösocker
200 200 g färska hallon

Gör så här
1. Låt sorben mjukna i kylen 20-30 minuter. Packa hårt i en liten (fryst) metallskål. Frys till hård.

2. Låt vaniljglassen mjukna i kylen 20-30 minuter. Vaniljglass. Klä botten och kanter i en större (fryst) metallskål med vaniljglass så att det formas en grop.

3. Spola utsidan av den lilla skålen snabbt med hett vatten och lägg hallonsorben i gropen i den stora skålen med vaniljglass. Täck över med vaniljglass. Frys igen till hård.

4. Skölj utsidan av bunken snabbt med hett vatten och tryck ut glassbomben. Frys på igen så att ytan fryser till.

5. Gör marängen

6. Hallonmaräng: Vispa äggvita, citronsaft och 1 dl strösocker till en maräng i en rostfri bunke.

7. Tillsätt ytterligare 1 dl strösocker.

8. Rör sönder hallonen med resterande strösocker och vänd ned i äggviteskummet i omgångar. Vispa till ett fast skum.

9. Spritsa eller bred marängen över glassbomben och bränn av ytan med en gasolbrännare.

Blev inspirerad när jag såg på Leilas Jul haha bilden togs innan all maräng rann till en enda gäga men jag är ändå nöjd med resultatet. Nu ska jag till min farfars grav men när jag kommer hem så ska ni få se vad jag beställde ifrån H&M igår :P Kanske borde skriva att "bakgrejen" heter glassbomb.

Inga kommentarer: